Dziennik Projektu
![]() |
W pierwszym tygodniu ferii przyszli stażyści uczestniczyli w pierwszym etapie kursu języka niemieckiego (15 godzin lekcyjnych), którego głównym celem jest rozwinięcie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w zakresie komunikacji językowej oraz polepszenie znajomości języka specjalistycznego z danej dziedziny, a także szkoleniu kulturowym (3godziny lekcyjne),w trakcie którego beneficjenci zapoznali się z elementami kultury i obyczajami panującymi w kraju goszczącym, a także z tematyką różnic organizacyjnych, mentalnościowych jak i socjologicznych między Polską a Niemcami. |
![]() |
Sześcioosobowy zespół nauczycieli uczących przedmiotów zawodowych w naszej szkole wziął udział w pięciodniowym szkoleniu typu job shadowing we Włoszech w ramach programu Erasmus+. Staże job shadowing odbywały się w dniach 12-16.02.2024 roku we włoskiej miejscowości Rimini w restauracji “La Cappa” oraz agencji Sistema Turismo. Polegały one na nauce poprzez obserwację pracy innych osób, w celu wymiany dobrych praktyk oraz zdobycia umiejętności a także nawiązania kontaktów umożliwiających ponadnarodową wymianę doświadczeń. |
|
W sobotnie popołudnie, 8 czerwca, wyruszyliśmy na praktyki zawodowe do Hamburga. Zgodnie z planem na miejsce dotarliśmy o 6 rano, gdzie spotkaliśmy się z Panią Virginiją Vincaite - dyrektor instytucji przyjmującej „Infeba”. Po przywitaniu i wspólnym posiłku pani Virginija Vincaite przeprowadziła z uczniami rozmowy kwalifikacyjne w języku niemieckim, które miały na celu dobór odpowiednich miejsc stażu dla uczniów, zgodnych z ich kwalifikacjami zawodowymi i umiejętnościami komunikacyjnymi. W trakcie spotkania podpisane zostały „Porozumienia o programie zagranicznego stażu”, przedstawiony został regulamin odbywania praktyk zawodowych, a także zaprezentowane zostały firmy, w których uczniowie odbywać będą zagraniczny staż. Pracownicy instytucji goszczącej „Infeba” zapoznali nas również z planem sieci komunikacyjnej Hamburga, a także z zasadami funkcjonowania i korzystania z niej. Po spotkaniu w towarzystwie pracowników instytucji goszczącej udali się do hoteli, w których spędzimy najbliższe trzy tygodnie. |
|
W poniedziałek 10 czerwca uczniowie rozpoczęli swoje zagraniczne staże w hamburskich firmach różnych branż. |
Pierwsze wizyty monitorujące u uczestników w miejscu praktyk odbyły się w pierwszym tygodniu staży i polegały na obserwacji wykonywanych przez uczniów zadań i ich ocenie oraz przeprowadzeniu rozmowy z uczniem i jego opiekunem pod kątem adaptacji w nowym miejscu pracy, oczekiwań i planów na kolejny tydzień. |
|
|
Praktyki zagraniczne w Hamburgu to nie tylko praca i nauka, ale również czas wolny i bogaty program kulturowy. W niedzielę stażyści mieli możliwość zobaczyć największe atrakcje turystyczne Hamburga, które zlokalizowane są praktycznie w każdej części miasta. W towarzystwie Pani Virginiji Vincaite i polskich opiekunów beneficjenci udali się na dworzec główny, skąd wyruszyli na dwugodzinną wycieczkę piętrowym autobusem, z którego podziwiali port i wille wzdłuż jeziora Alster, kościół St. Michel dzielnicę Speicherstadt, Hafencity, Elbfhilharmonie oraz dzielnicę Sankt Pauli. Następnie w trakcie wspólnego posiłku w restauracji, można było skosztować słynnej niemieckiej „Currywurst”, a także miejscowego przysmaku tzw. „Franzbrötchen". Kolejnym punktem programu był rejs statkiem po Łabie, który rozpoczął się od „Landungsbrücken” czyli serca portu, z którego odpływa większość promów wzdłuż hamburskiej Łaby i gdzie można podziwiać ogromny żaglowiec „Rickmer Rickmers”. Niedziela była również wyjątkowym dniem ze względu na Euro 2024 i mecz rozgrywany przez Reprezentację Polski w Hamburgu. Od rana na ulicach miasta widać było mnóstwo naszych rodaków, przystrojonych w biało-czerwone barwy, bawiących się na ulicach Hamburga i dopingujących biało-czerwonych. |
|
Drugi tydzień zagranicznych praktyk zawodowych to wykonywanie zadań przydzielonych uczniom przez opiekunów praktyk, poprzez które przyswajają oni nowe umiejętności i wiedzę w zakresie swoich kierunków zawodowych. Dzięki codziennym kontaktom z klientami i współpracownikami, stażyści podnoszą również swoje kompetencje językowe wykazując się coraz większą samodzielnością w podejmowaniu decyzji i otwartością w relacjach międzyludzkich. Koordynator projektu wspólnie z mentorem instytucji przyjmującej Panią Virginiją Vincaite na bieżąco monitorują i oceniają realizację programu praktyk zagranicznych, prowadzą rozmowy z uczniami i ich opiekunami, przez co zagraniczny staż uczniów zarówno od strony formalnej jak i logistycznej przebiega na najwyższym poziomie. |
|
Po kolejnym pracowitym tygodniu stażyści mieli znów możliwość zobaczyć największe atrakcje turystyczne Hamburga. Niedzielny program kulturowy to m.in. zwiedzanie „Miniaturwunderland” czyli parku miniatur, przedstawiającego w pomniejszeniu wierne kopie wybranych części świata tj. Hamburg, Ameryka, Skandynawia, Szwajcaria oraz Włochy, a także najdłuższy model kolejki na świecie. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie „Elbphilharmonie”, która została wybudowana w miejscu starego, cesarskiego spichlerza i stała się sercem rewitalizowanej dzielnicy Hafen City. Z tarasu widokowego filharmonii stażyści podziwiali panoramę Hamburga i robili pamiątkowe zdjęcia. Po wspólnym posiłku stażyści obejrzeli i wysłuchali historii otwartego w 1911 roku Starego Tunelu pod Łabą, który był w tamtych czasach techniczną sensacją, łączącą centrum Hamburga ze stoczniami i dzielnicami po południowej stronie Łaby i do dziś służy mieszkańcom. |
|
W dniach od 25 do 28 czerwca uczniów odbywających staż zawodowy w Hamburgu odwiedziła Pani Wicedyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych Elżbieta Zięba w celu przeprowadzenia wizyty monitorującej. W trakcie swojego pobytu w Hamburgu Pani Wicedyrektor odbyła rozmowę z przedstawicielem organizacji przyjmującej „Infeba” Panią Virginiją Vincaite oraz z koordynatorem projektu, dotyczącą przebiegu stażu, postępów beneficjentów i oceny ich pracy, spotkała się również z pracodawcami i obserwowała uczniów podczas wykonywania powierzonych im zadań, a także sprawdzała warunki mieszkaniowe uczniów. Pani Dyrektor przeprowadziła również szereg rozmów ze stażystami dotyczących ich udziału w projekcie, pierwszych doświadczeń zawodowych oraz pobytu w multikulturowym mieście. |
|
Trzeci tydzień zagranicznych staży zawodowych upłynął pod znakiem wytężonej pracy, zdobywania nowych umiejętności zawodowych oraz językowych, a także wizyty monitorujące Pani Wicedyrektor Elżbiety Zięby Uczestnicy z dużym zaangażowaniem wykonywali ostatnie już zadania, powierzone im przez pracodawców zgodnie z opracowanym wcześniej harmonogramem. Dokonana została również ocena efektów kształcenia poprzedzona dyskusją z opiekunem stażu, a efekty kształcenia udokumentowane zostały w indywidualnym wykazie osiągnięć przez instytucję goszczącą. |
![]() |
W dniu 15 listopada 2024 roku odbyło się uroczyste podsumowanie projektu Erasmus+, którego głównym założeniem był wyjazd 16 uczniów na trzytygodniowe praktyki zawodowe do Niemiec, a także wyjazd 6 nauczycieli przedmiotów gastronomicznych i ekonomicznych na szkolenie typu Job shadowing do Włoch. W obecności dyrekcji, przybyłych na uroczystość gości: przedstawicieli organu prowadzącego, tarnowskich pracodawców, rodziców beneficjentów, nauczycieli i uczniów Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych, uczestnicy praktyk dzielili się swoimi przeżyciami, opowiadali o miejscach praktyk, nabytych umiejętnościach i o programie kulturowym, który realizowali podczas zagranicznego stażu. Na zakończenie Pani Dyrektor Dorota Bargieł-Kurowska i Pani wicedyrektor Elżbieta Zięba wręczyły wszystkim uczestnikom praktyk zagranicznych honorowane we wszystkich państwach Unii Europejskiej certyfikaty Europass-Mobilność potwierdzające odbycie praktyki zawodowej. Uroczystość uświetniła również degustacja potraw kuchni niemieckiej i włoskiej przygotowanych przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Tarnowie. Na korytarzu szkolnym oprawy dopełniła wystawa zdjęć dokumentująca pobyt uczniów i nauczycieli na zagranicznej mobilności oraz ulotki promujące realizowany projekt oraz źródło jego finansowania. |