28 maja 2024 r. odbyło się spotkanie z Rzecznikiem Praw Konsumenta Panią Edytą Wawryka. Udział wzięły kl. IVTD, IVMR, 3BK, IIITD/1
Jakie prawa ma konsument w Polsce?
Wśród najważniejszych praw konsumentów można wymienić prawo do odstąpienia od umowy i możliwość złożenia reklamacji wadliwego towaru na podstawie rękojmi lub gwarancji, o ile gwarancja została udzielona. To konsument decyduje, z której formy reklamacji chce skorzystać.
Młodzież zapoznała się z pracą Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta tzn.
- kiedy warto zgłosić się do rzecznika - do Rzecznika Konsumentów można zgłosić się po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej u sprzedawcy
- w jaki sposób interweniuje - po przyjęciu danego zgłoszenia Rzecznik Konsumentów interweniuje polubownie u samego sprzedawcy jeśli jest to możliwe, ponieważ niekiedy zdarza się, że do sprzedawcy, poza e-mailem nie ma innej drogi. Jednocześnie przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika
- komu udziela pomocy rzecznik kiedy się jest konsumentem/stroną w sprawie - do Rzecznika może zgłosić się każdy Konsument, tj. osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową
- czy porada rzecznika jest płatna - porada Rzecznika jest nieodpłatna, nie wiąże się z żadnymi opłatami. Niezbędne dokumenty, które należy przedłożyć przy zgłoszeniu to przede wszystkim kserokopie wszystkich posiadanych dokumentów w danej sprawie ułożonych chronologicznie, np. faktura lub paragon zakupu, rachunek, karta gwarancyjna, zgłoszenie reklamacyjne, umowa, itp. Ważna jest również kopia wszelkiej korespondencji z przedsiębiorcą.
Instytucje konsumenckie w Polsce:
• Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
• Powiatowi/Miejscy Rzecznicy konsumentów.
• Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
• Federacja Konsumentów.
• Europejskie Centrum Konsumenckie.
• Inspekcja Handlowa.
• Organy i urzędy branżowe: Urząd Regulacji Energetyki, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Pacjenta
W Polsce prawo konsumenckie jest realizacją art. 76 Konstytucji, który stanowi, iż: władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
więcej: https://uokik.gov.pl/konsumenci
opracowanie - Maria Kawa