A A A

 

W projekcie "Zagraniczne staże szansą podwyższenia kompetencji zawodowych i społecznych" finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój,  uczestniczyła grupa 38 uczniów wraz z 4 opiekunami z Technikum nr 3 przy Zespole Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Tarnowie, w tym:
- 13 uczniów w zawodzie technik ekonomista,
- 5 uczniów w zawodzie technik handlowiec,
- 14 uczniów w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych,
- 6 uczniów w zawodzie technik hotelarstwa.
Naszym partnerem w projekcie był Tellus College z Wielkiej Brytanii. Program szkoleń dla uczniów jest zgodny ze szkolnym programem praktyk i został uzgodniony z partnerem zagranicznym.
Uczniowie wyjechali do Wielkiej Brytanii w 2 grupach:
1 grupa – 18 uczniów (13 – technik ekonomista, 5 – technik handlowiec) odbyła 2-tygodniowe warsztaty z zakresu promocji i reklamy w dniach 4-15 marzec 2019 r.
2 grupa – 20 uczniów (14 – technik żywienia i usług gastronomicznych, 6 - technik hotelarstwa) odbyła 4 tygodniowe szkolenie dualne (kurs Ascentis oraz szkolenie praktyczne w obiektach gastronomicznych i hotelarskich) w dniach 19 sierpień - 13 wrzesień 2019 r.
Z każdą grupą przebywało 2 opiekunów.
Przed wyjazdem uczniowie odbyli dodatkowe zajęcia z przygotowania językowego, kulturowego i psychologicznego, pierwszej pomocy oraz BHP.


Celem głównym projektu było wzmocnienie europejskiego wymiaru kształcenia zawodowego poprzez zagraniczne szkolenie zawodowe 38 uczniów.
Celami szczegółowymi projektu są:
- poszerzenie wiedzy na temat projektów europejskich i wartości UE
- zwiększenie praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych oraz mobilności uczestników w celu podniesienia ich atrakcyjności na rynku pracy
- zdobycie doświadczenia zawodowego w międzynarodowym środowisku
- poznanie nowoczesnych technik i technologii w ramach danego zawodu
- rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych z j. angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem języka branżowego
- wzmocnienie pewności siebie uczestników pozwalającej na swobodne poruszanie się na europejskim rynku pracy
- aktualizacja treści kształcenia zawodowego do potrzeb zmieniającego się europejskiego rynku pracy
- wzmocnienie wizerunku szkoły otwartej na współpracę międzynarodową
- poszerzenie wiedzy na temat kultury i obyczajów Wielkiej Brytanii
- budowanie poczucia Europejskości i otwartości na inne kultury i religie
- walka ze stereotypami dotyczącymi innych narodowości
- zwiększenie motywacji do dalszego uczestnictwa w kształceniu lub szkoleniu po okresie spędzonym za granicą w ramach mobilności

Główne rezultaty projektu:
- przyrost wiedzy i kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności dotyczących branży ekonomicznej, handlowej, hotelarskiej i gastronomicznej
- zdobycie nowych doświadczeń w realnych warunkach
- wzrost pewności siebie, rozwój poczucia odpowiedzialności i samodzielności
- podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego zawodowego
- kompetencje międzykulturowe, zdobycie kontaktów międzynarodowych, poznanie nowych przyjaciół, przeżycia związane z kulturą Wielkiej Brytanii
- większa gotowość do wyjazdów (mobilność)
- portfolio prezentujące kompetencje zawodowe uczniów - europass CV
- prezentacje multimedialne związane z odbytymi szkoleniami
- słowniczek terminów branżowych z języka angielskiego w formie elektronicznej
- mini-przewodnik po Plymouth i okolicy
- broszura przepisami kulinarnymi z kuchni angielskiej
- wystawa zdjęć wykonanych podczas praktyki i nagrodzenie
- wystawa zdjęć wykonanych podczas praktyki i nagrodzenie 6 najlepszych prac
- spotkania uczestników projektu z uczniami młodszych klas, w celu podzielania zdobytym doświadczeniem za granicą oraz zachęceniem do wyjazdu na zagraniczne staże.

Udział w projekcie przyczynił się do zwiększenia kompetencji zawodowych oraz językowych uczestników projektu, umożliwił zdobycie doświadczeń w pracy w międzynarodowym środowisku.
Realizacja projektu wpłynęła również na społeczność szkolną poprzez wzmacnianie europejskiej tożsamości, tolerancji, otwartości na inne kultury, wzrost znaczenia znajomości języków obcych, rozwój komunikatywności, wzrost prestiżu i szacunku do naszej szkoły, popularyzacji projektów unijnych. Nauczyciele zaangażowani w projekt poszerzyli swą wiedzę na temat wykorzystania Funduszy Europejskich.

W dniu 28 listopada 2019 roku odbyło się spotkanie podsumowujące projekt, na które zostali zaproszeni: przedstawiciele uczniów szkoły, nauczyciele, rodzice, lokalni pracodawcy oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Tarnowa.
Podczas spotkania uczniowie podzielili się swoimi doświadczeniami z pobytu na stażu, otrzymali z rąk p. dyrektora certyfikaty uczestnictwa w projekcie oraz dokumenty Europass Mobilność. Spotkaniu towarzyszyła wystawa zdjęć wykonanych przez uczniów na stażu. Został także rozstrzygnięty konkurs na najlepsze zdjęcie ze stażu - 6 uczniów dostało nagrody w postaci powerbanków. Mogliśmy również skosztować potrawy, które zostały przygotowane podczas warsztatów dotyczących kuchni angielskiej. Goście otrzymali upominki w postaci materiałów promocyjnych projektu.